tisdag 12 januari 2010

Vill skriva..


..några ord om en underbar kvinna, eldsjäl och konstnär vid namn Dagmar Glemme. Uppvuxen i efterkrigets Tyskland men bosatt i Sverige sedan drygt 40 år tillbaka. Jag hade förmånen att bli inbjuden till Dagmars hem och ateljé i Ugglarp vid Halländska kusten för ett antal år sedan under en tid i mitt liv då jag fotograferade mycket. Hon hade sett några bilder jag tagit och ville bli porträtterad och på den förunderliga vägen var det..
Dagmar har med framgång ställt ut sina verk, som förutom oljemålningar innefattar sten- glas- och keramikskulpturer, på gallerier och i offentliga miljöer i stora delar av världen! För mig utstrålar hennes konst naturkraft och andlighet och jag är särskilt förtjust i hennes träd. Har ett sådant hemma som ett väldigt kärt och speciellt minne av ett väldigt kärt och speciellt möte..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar