onsdag 22 december 2010

Det var särskilt en sak..


..som fastnade i mig när jag såg Ingalill Snitts dokumentär om Lars Sjöberg och det var hennes inledningsord:

"Vad är det som drar vissa människor till gamla hus och ting? Varför är somliga beredda att ägna all sin energi och sina pengar för att få dom att överleva? Har husen och tingen i själva verket ett eget liv?, och berättar dom något för oss?
Jag frågar mig ofta, kan vi veta vart vi är på väg om vi inte vet var vi kommer ifrån?

Jag postade dokumentären här på bloggen för någon dag sedan och har du inte sett den ännu kan jag inte nog rekommendera att du gör det.

bild från Stenhuset Antikhandels monter på Brösarpsmässan 2010

4 kommentarer:

  1. Tack för filmlänken. Har redan bläddrat och läst boken Nio hus och en kyrka många gånger och visste att filmen var gjord men inte att den hade sänts redan.Känslans av historien som gamla hus och ting berättar är för min del det som är en del av skönheten i det naturligt nötta och använda. Super fin blogg!!

    SvaraRadera
  2. Lovely photos again!
    Merry Christmas to You, and happy new year :)

    -Sanna

    SvaraRadera
  3. Vi kan ikke det...vår historie, alle aspekter ved den...er livsviktig for vår framtid og for forståelsen av veien dit. :) Å glemme fortiden ville være et tap så stort at d ikke er til å fatte...og rett og slett livsfarlig!

    Jeg har lagt den en snarvei til lenken på skrivebordet, skal se den så snart jeg er ferdig med familie-festlighetene! Ha en

    SvaraRadera
  4. Gård & Torp har ett reportage om Lars Sjöberg och ett utav hans hus. Kanske har du redan läst den?! Vilken fin blogg du har!

    Therése

    SvaraRadera