lördag 5 mars 2011

Fastnad och förälskad..


..i denna bedårande lilla oljemålning av okänd konstnär (Några måste dock ha luskat ut vem upphovsmnnen var eftersom den steg från utrop 2000 till 62000!)
Fåglar har alltid fascinerat mig, rovfåglar speciellt, men det finns ju en anledning till varför just den vita duvan fått symbolisera freden, friheten, kärleken och inte minst den heliga anden..
Som patriotisk skåning hör jag givetvis även Björn Afzelius röst:

"..En fågel med stukade vingar
har slagit sig ner i vårt hus
med drömmarna röda av rosor
och ögonen fyllda av ljus
Jag vårdar den ömt som ett minne
av något jag aldrig har sett
Och jag vet att min fågel ska flyga
som en duva tillbaka igen.."

Bild från Bukowskis Market

7 kommentarer:

  1. Helt underbar. Både tavlan och sången.

    SvaraRadera
  2. så vacker tavla...men sextiotvåtusen..skulle nog unna mej långledigt i Frankrike istället;))

    kan inte med rovfåglar sen en tog min lilla dvärgkyckling till middag...men vita duvor är helt ok..

    många av Afzelius texter går direkt till hjärtat;))

    njuteravvårsolen
    Vida

    SvaraRadera
  3. Verkligen en vacker tavla som gärna skulle få flytta hem till mig :).

    Håller med om att fåglar är faschinerande,men de är även väldigt vackra. Är uppväxt med en far som är fågelskådare(på fritiden)så jag antar att jag blivit lite influerad av farsgubben:).

    Välkommen tillbaka borde jag kanske säga. Såg att du varit på en resa till solen, som jag hoppas var lyckad?? Skulle själv behöva lite sol, här i skövde snöar det bara :(.

    Trevlig vecka!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vackert..♥

    allt gott till dig Magnus

    SvaraRadera
  5. En sån otroligt vacker katt Du har ~~~ och så fina bilder i övrigt att få njuta av...

    Eva

    SvaraRadera
  6. "Men den som en gång har levat i frihet
    vill ut i det fria igen
    Och den som en gång blivit jagad på flykten
    kommer alltid att drömma sej hem..."

    :-) kråke

    SvaraRadera
  7. Vacker tavla! Jag har varit inne på din blogg då och då och tycker den har grymt fina foto! Kul att följa dig lite mer nu när vi har köpt hus och är i färd med att börja bygga till och om. Vi kommer att blanda friskt med gammalt och nytt och då kommer din blogg att inspirera att hitta dom gamla vackra sakerna med patina och själ.

    SvaraRadera